piątek, 10 października 2014

Nieznany opis Śladowa z 1819 r.

Tydzień temu rozpoczęłam swoje tourneau po archiwach. Już po pierwszym tygodniu jestem w ciężkim szoku ile udało mi się znaleźć, a to dopiero początek. Chciałabym podzielić się Wami moim najnowszym i zarazem jednym z najciekawszych odkryć. 

Dotarłam do opisu dóbr śladowskich z 1819 r. (!) Opis, a raczej swoista inwentaryzacja, została poczyniona w związku ze śmiercią właściciela tychże dóbr, niejakiego Augusta Holtorpa, który był ich posiadaczem od 1807 r. Szczerze przyznam, że kiedy otworzyłam pierwszą kartę byłam już w szoku, a potem tenże szok przeradzał się w jeszcze większy szok. Opis jest tak dokładny, że można doliczyć się nawet ilości sztućców, jakie były wówczas na dworze pana Holtorpa. Co jest jednak najważniejsze - opis uwzględnia zabudowania wiejskie w podziale na poszczególnych mieszkańców, do których przyporządkowano funkcje, jakie spełniali w folwarku (takiego zwrotu używa notariusz ,,folwark''). Inwentarz zawiera ponadto inne miejscowości, należące do dóbr śladowskich:Wilcze Śladowskie i Wólka Śladowska. Schemat opisu, jest taki sam, jak przy Śladowie. Rozróżniono również oprócz Śladowa Stary Folwark i Nowy Folwark nad Wisłą Augustów zwany. Oczywiście, jak już wspomniałam, opis jest niezwykle dokładny i widać, że starano się precyzyjnie uchwycić wszelkie części składowe majątku. Nie mogło zabraknąć zatem spisu trzody, czy szacunkowej ilości zboża, jaką co roku było się w stanie zebrać ze śladowskich pól. Materiał, który zdobyłam, jest tak interesujący, iż na pewno postaram się opracować na jego podstawie artykuł. Grzechem byłoby nie wykorzystać, tak ważnego dla historii naszego regionu źródła. Nie spotkałam się jeszcze z tym opisem, ale jeśli ktoś znał go wcześniej, to zwracam honor.

Kronikarz brochowski pragnie przy okazji podziękować Paniom z Archiwum Państwowego w Łowiczu za okazane wsparcie i udostępnienie archiwaliów.

Pozdrawiam,



2 komentarze:

  1. Na mapie pn. 'Topograficza Karta Królestwa Polskiego',tzw. Mapa Kwatermistrzostwa folwark Augustów został ulokowany nad Wisłą od strony Przęsławic.

    OdpowiedzUsuń
  2. Witam Pania serdecznie - ciekaw jestem czy w dalszym ciągu interesuje sie Pani regionem brochowskim ? Z pewnoscia
    natknela się Pani na rodziny Pregowskich - wielodzietne : Izydora (7 synów i 3 corek), Piotra (7 synów, 2 corki), Rocha ( 3 synow, 4 corki ), Jakuba (3 synów, ). Z analizy Geneteki.genealodzy.pl można wnioskować że te rodziny są powiązane z Czerwinskiem, Wyszogrodem i innymi miejscowościami
    Czy zetknela się Pani z tymi nazwiskami ?
    Przepraszam, że kręcę Pani głowę.
    Z poważaniem
    Dr inż. Jerzy Pregowski

    OdpowiedzUsuń